2 Feb 2014

CHICKEN RICE IN DA HOUSE

cuti panjang CNY ni bolehlah aku plan masak berat2 sikit. Kebetulan plak anak sulong dah request "ibu, kita nak makan nasi ayam boleh tak?" lama dah x makan. Pk2 yer jugak dah lama aku x wat nasi ayam. Last sekali seingat aku masa birthday anak sulong tahun lepas. Itu kira masak dlm kuantiti byklah tu. Kebetulan plak aku watlah majlis sikit utk dia. Nak ajak kekawan kononnyer. Pk punya pk menu apa nak wat. Last2 nasi ayam yg muncul. Masak utk 20 ada kot. Tp bebudak jerlah. X lah byk sgt. Nasi ayam aku simple jer. Mula2 ayam tu aku rebus bagi masak n air rebusan tu utk masak nasi juga utk sup dia. Bila ayam dah masak, toskan ayam tu. Pastu aku perap dlm 15 minit bersama kicap masin, kicap manis, sedikit garam, sos tiran n madu. Pastu goreng kejap jer. Wat syarat. Stgh org dia masuk microwave. Terpulang pd org yg wat lah kan

utk nasi ni plak, dah cuci bersih2 guna air rebusan ayam tadi utk masak. Masukkan sesudu planta supaya nasi tu nmpak berminyak sikit. Kalau nak nampak kaler kuning taruklah serbuk kunyit. Tp jgn byk sgt. Ketuk halia sikit n campak jer dlm periuk nasi. Jadilah cam gambo ni.

kicap ni lg mudah. Guna kicap pekat, campur ngan air rebusan ayam td. Dah siap pun.

sambal ni kalau cara aku, cili besar dlm 10 biji, tomato 2 biji, cili padi 8 biji, bawang putih 4 ulas, gula n cuka makanan. Sume tu blander. Pastu masak kejap atas dapur hingga dia agak pekat. Sambil2 tu rasalah ikut selera memasing. Sup lupa nak snap gambo plak. Korang bayangkan ajerlah yer. Sbb dalam periuk kan. Tp cara sedia pun agak mudah. Aku tumiskan bawang putih n halia yg d ketuk. Campakkan kulit kayu manis n bunga lawang serta sup bunjut. Dah naik bau angkut masuk dalam periuk air rebusan td. Hiris dau sup n daun bawang. Siap sedia utk santapan somi n anak2. Selamat bercuba yer kekawan... Love uollsss yg sentiasa bersama blog aku.

Tiada ulasan: