1 Ogo 2017

TRIFFLE VERSI DALAM PANTANG

Dah lama aku dok usha bahan2 nak wat triffle ni. Setiap kali aku masuk dapur terpandang aje kat buah-buahan dalam tin, serbuk jelly dll. Dok fikir jugak bila agaknya aku boleh buat triffle ni. Keinginan nak makan tu ada, tapi apakan daya aku masih dalam pantang. Masa open house baru ni aku ada buat jugak. Tak sempat nak makan banyak2. Bz sangatlah katakan. 
So hari ni gagahkan jugaklah. Aku nekad nak buat triffle sekaligus melenyapkan segala bahan dari pandangan aku setiap kali masuk dapur. Dah list siap2 kepada siapa akan aku agihkan untuk 5 bekas ni. 
1. Mak mertua
2. Adik ipar
3. Jiran belakang rumah
4. Asben bawa pejabat
5. Untuk anak2 makan

Buatnya senang sangat. Janji kerajinan tu ada. Aku tulis kat sinilah. Sebagai tatapan dan rujukan aku di masa akan datang. Manalah tau lain kali nak buat lagi, tetiba lupa.

BAHAN2
1 tin buah- buahan dalam tin
1 tin susu cair
1 tin air 
1/2 cawan gula
1/2 cawam tepung kastad
1/ 2 cawan jus air dari buah dalam tin
Kek roll
Sekotak jelly

CARA-CARA
Potong kek roll setebal 1 inci. Susun dalam bekas. Renjiskan jus buah-buahan sampai agak2 lembab. Ketepikan. Satukan susu cair, gula, air, jus buah-buahan dan tepung kastad. Masak atas api perlahan sehingga agak pekat. Tuangkan kastad di atas kek yg di susun tadi. Tabur buah-buahan campuran di atas kastad. 

Masak jelly mengikut arahan pada kotak. Tuang atas buah-buahan tadi. Letak dalam peti sejuk dlm 3 jam. Pastu baru boleh makan. Sedap beb..
Kalau nak nampak cantik, buat dalam bekas yg jernih. Boleh nampak dari sisi kejadiannya.Nampak setingkat-setingkat.

Tiada ulasan: