11 Mei 2014

KAU PERGI JUA

Pagi tadi di saat aku nak sidai baju, terkedu sekejap bila melihat keadaan PAK TAM. Keadaannyer terbaring lemah. Cirit birit. Apalah yang PAK TAM makan agaknyer. Aku dekat kepadanyer. Ternyata PAK TAM dah tenat. Sepanjang aku di sisi mata dia sekalipun dah tak berkelip, namun masih ada pergerakan nafasnyer.. entah kenapa tetiba aku kalah. mengalir jua air mata aku membasah pipi saat ku pegang tangan PAK TAM. masih terasa cengkaman kukunyer seolah2 membalas gemgaman tangan aku. KEMAS sangat. Terasa camne saat2 dia bergurau ngan aku. Time tu Ya Allah... hanya kau yang tahu camne perasaan aku. Walau PAK TAM hanyalah seekor kucing, namun masih ada pertalian antara aku ngan dia. Bagi aku biarlah aku berada di saat dia nak menghembuskan nafas terakhirnyer. Sekurang2nyer PAK TAM tahu dia masih di sayangi. Aku belai kepala dan badannyer sebagai memberi semangat dan sokongan. mana tau masih panjang umurnyer..ternyata dia masih memberi respond yang baik. Boleh bangun, duduk sekejap dan beralih ke tempat lain lalu baring kembali. aku ambil minyak gamat sapukan di perutnyer. Sebelum kau pergi, inilah jasa terakhir aku padamu PAK TAM. Biar dia tahu yang dia juga disayangi.

Asalnyer ibu kepada PAK TAM ni kucing mendatang kat rumah aku. Tak di undang pun. PAK TAM ni kira generasi kedua yang ibu dia lahirkan kat rumah aku. Generasi pertama sumenyer mati. Nak di buang sume kucing2 ni, kesian jugak. Aku ni jenis manusia yang tak sampai hati. Walau ikutkan sepatutnyer kat rumah aku tak boleh ada kucing sebab anak aku astma. Orang kata bela kucing kat rumah, tuhan turunkan ujian untuk. Nak tengok kita ni bermurah rezki atau tidak dan ada plak yg kata pembawa rezki. mungkin ada kebenaran atau tidak aku tak pasti. Tapi sepanjang PAK TAM kat rumah, kami tetap bagi dia makan.

Sampai satu masa ibu PAK TAM ni bunting lagi untuk genarasi ketiga plak. Geram jugak aku, asyik bunting jer. comel sangat kot. Masa tu yang aku perasan, ibu PAK TAM selalu marah2 kat dia. Pembawakan baby kot. (cam manusia ngandung plak kan). Kalau time makan PAK TAM tak boleh makan sama. Bila PAK TAM dekat, mesti ibu dia tampar. sian PAK TAM. Sampailah saat PAK TAM menghembuskan nafas terakhir, ibu dia wat tak tahu jer. Sibuk ke hulu ke hilir. Rupanyer dah sampai masa nak beranak. Aku pun bantulah apa yang patut. Nak harap laki dia, huhhh!! entah kemana dah.aku pun tak tau mana satu laki dia. Aku pun ambillah kotak dan letak kain dalam kotak tu.

yerlah... setiap sesuatu yang terjadi itu sudah ketentuan dan sudah takdirnyer begitu. Sumenyer dengan izin Allah jugak. Yang pasti, yang pergi tu pasti berganti. Mungkin lebih baik. Itulah takdirnyer. Hari PAK TAM mati, hari itu jugalah ibu PAK TAM selamat melahirkan 4 ekor anak secara normal tanpa sebarang komplikasi dan tanpa kehadiran  suami di sisi. Sayangnyer.... sekor mati. Hari ni plak, aku balik keje aku jengok dalam kotak tengok tinggal sekor jer yang hidup. X taulah kenapa. Mungkin sepanjang bunting dia x dapatkan checkup bulanan ke. Atau mungkin juga kelahiran pra matang.

PAK TAM selamat di tanam lepas asar. Semoga kau damai di sana dan wat adik PAK TAM, welcome to the real world. 

Tiada ulasan: