27 Jul 2017

LAHIRNYA MY LAST HERO

Alhamdulillah, tepat jam 2.56 pagi 16.7.2017 (Ahad) aku selamat melahirkan seorang lagi umat Nabi Muhammad s.a.w. Kelahiran sama seperti abang dan kakaknya di Hospital Putrajaya dengan berat 3.63 kg secara normal. Alhamdulillah Allah makbulkan doa aku agar dipermudahkan proses kelahiran anak aku tanpa sebarang komplikasi antara aku dan anak aku. 
Oklah kita flashback sebelum kelahiran hero aku ni yer. Sabtu 15.7.2017 majlis open house berjalan dengan lancar. Tetamu memang ramailah. Aku antara yang sibuk melayan tetamu sebab nak tolong angkat2 barang memang taklah. Ada makcik2 yg datang cakap muka aku macam muka menahan sakit tapi cuba semyum dengan tetamu. Hakikatnya memang betul. Sakit sebab baby dah masuk ke jalan dia nak keluar. Jadi bila aku nak bangun dari duduk memang slow sikitlah. Lebih kurang jam 7.30 malam majlis berakhir. Aku balik rumah mandi2 dl dan datang balik ke rumah mak mertua untuk bantu kemas mengemas. Lebih kurang jam 11 mlm aku balik ke rumah semula. Kira settle semua dah. Sampai rumah mandi sekali lagi dan bersiap nak tido. Masa ni lah dramanya bermula. Aku sempat tido lena lebih kurang sejam jer. Tetiba aku tersedar sebab terasa perut memulas2. Bukan nak memerut ni. Aku pusing kanan, tak hilang jugak sakitnya. Pusing kiri pun sama jugak sakitnya. Nak terlentang lagilah tak boleh. Sesak nafas aku dibuatnya. Sakit aemakin kerap ni. Perlu ke kejut asben. Kesian dia, dia penat setelah seharian jadi emcee open house tadi. Dalam aku dok tenung2 muka asben yg lena tu tetiba asben buka mata. Terkejut aku... dia tanya kenapa? Sakit dah ke? Aku hanya mampu anggukkan kepala. Asben ajak pergi hospital. Tanpa banyak soal jawab aku ikut aje. Dalam perjalanan ke Hospital, sakit tu datang lagi. Kerap dan semakin kerap. Yang aku ni berpegang selagi tak turun air ketuban atau darah aku malas nak pegi Hospital sebenarnya. Bukan apa, nanti asyik kena seluk jer (cek jalan bawah). Aku serik masa danish dl doktor lelaki yang seluk aku punya ehem2. Malulah aku. 

Sampai di Hospital terus buat pendaftaran dan aku di arahkan kencing terlebih dahulu pada sekeping kertas ujian. Nak tengok samaada baby aku dah berak atau belum kot. Siap kencing doktor suruh baring untuk cek jalan bawah. 2,3,4,5 cm. Itu yang keluar dari mulut doktor. Dalam hati aku Ya Allah dah buka 5 cm rupanya. Aku bayangkan baru dlm 2 cm.  Aku terus di cucuk dan di masukkan ubat. Tak pasti plak ubat apa. Doktor terus bagi arahan dekat nurse supaya aku d bawa ke labour room (LR). Sampai LR sekali lagi aku di cek. 9 cm. Ya Allah, cepatnya bukaan jalan. Nurse cakap kat aku kalau ada rasa nak teran, teran terus. Dah boleh n baby dah ready nak keluar. Sakitnya hanya Allah yang tahu. 3 kali aku teran tak berjaya lagi. Dalam hati aku tertanya2 jugak mana suami aku. Tak masuk2 lagi. Rupanya dia dok muntah kat luar. Pening kepala tak cukup tidurlah tu. Kali keempat aku meneran asben pun muncul sebelah aku untuk kasi support. Kepala baby dah nampak. Nurse semua kasi semangat kat aku soh teran. Tarik nafas dalam2 dan teran. Alhamdulillah Ya Allah, aku berjaya keluarkan my last hero tepat jam 2.56 pagi ahad. Masa baby keluar keadaan baby biru sebab terbelit tali pusat. Mujur dengan kecekapan nurse2 kat situ anak aku selamat. Dalam 5 anak, inilah yang paling cepat proses kelahirannya. Bayangkan kami sampai kat Hospital dalam 1.15 pg camtu. Dari pendaftaran, cek jalan dan proses kelahiran jam 3.15 siap semuanya. 2 jam shj. Betullah Allah makbulkan doa aku, doa asben dan doa ibu serta ibu mertuaku. Aku di hantar ke wad bersama hero aku. Aku tenung anak aku. Inilah yang selama 9 bulan aku bawa dlm rahim aku. Inilah yang sentiasa menendang perut ibu bila tak selesa ngan posisi aku. Siangnya aku dah dibenarkan pulang ke rumah. Tak sampai 12 jam aku di Hospital. Cepat benar rasanya. Tapi yang sedihnya baby kena tahan lagi. Gula kurang plak dalam darah. Aku minta stay kat hospital lagi untuk tgk anak aku. Doktor tak kasi, sebab anak aku akan di hantar ke NICU. Sedihnya x payah cakaplah. Orang lain keluar wad bawa baby memasing. Aku balik sendiri tanpa bany. Naluri seorang ibu saat aku pergi tengok baby kat NICU, mengalir air mata aku. Ibu terpaksa pulang tanpa kamu sayang. 
Balik rumah anak2 yang lain tertanya2 mana babynya. Kenapa x bawa balik? Kelihatan semua cam tak sabar nak jumpa baby.

Tiada ulasan: