3 Nov 2014

CHESE CAKE

taraaaa
inilah projek hari minggu lepas setelah bahan2 dibeli lebih awal. plan nak wat dah lama. yuni asyik soh buat ajer. sebenarnyer masih agak baru jugak wat cheese cake ni, tapi dulu tu wat yang kecik sikit. cepat benor habisnyer. so kali ni aku doublekan adunan. bior sume yang makan puas hati. nak citer ke camne aku buat. rasenyer dalam entry dulu pun aku dah citer serba sedikit kan?
oklah... sikit ajer aku citer. ni base kek tu. biskut oreo yang telah aku hancurkan dan telah digaul dengan butter yang juga telah dicairkan. pastu manpatkan adunan dalam loyang yang telah disapukan dengan butter di sekeliling dan bawah loyang. tau tak untuk apa? supaya nanti mudah nak kuarkan kek tu.dah siap tu letak ajer dalam peti lebih kurang 10 minit.
sementara base kek dok dalam peti, bolehlah bancuhkan adunan cheese. bahan2nyer memang mudah nak dapatkan di pasaran. sapa nak pakai mixer boleh, nak blender pun boleh. ikut selesa uolls. campur ajer cream cheese, gula,telur, tepung,esen vanila dan jus lemon pastu blender sampai cheese tu tak berketul². dah siap, tuang ajerlah atas base ygdalam peti tadi. hasilnyer cam gambo beloh atas tu. masa untuk membako plak. masuklahdalam aven selama 50 minit atau ikulah pasa aven masing².
ni gambo yg dah siap bakor. biarkan kek tu sejuk dulu. jgn terus kuarkan dr dalam loyang tu. dah sejuk baru kuarkan dan letak dalam peti ais
bila kek dah sejuk bolehlah letak topping. tak kisahlah apa² tppping yang uolls suka. cam aku ni strawberry sokmo. bab rase bukan nak tipu dan bukan nak puji hasil sendiri juga bukan masuk bakul angkat sendiri. ternyata sedap hingga putih matalah. kalau uolls pegi keje mesti tak sabar nak balik buka peti nak makan cheese kek ni.
dengan ini aku merasmikan first slice cheese kek. rosak, punah, hampeh, jahanam dan yang seangkatan dengannyer diet aku.. ala² dugong dah jadinyer... dugong pun dugonglah. janji abg sayang. daripada ikan duyung, abg tak sayang wat pe kan. (apa aku merepek daaa.. luar tajuk dah ni)
terhasilnyer cheese kek kali ni atas permintaan anak dara aku ni. tiap kali nmpak bahan² kek dalam peti mesti dia tanya, bila ibu nak wat kek yang ada kaler merah atas kek tu. kek besday yuni. alahai anak ku. oklah sekarang ibu dah buat kan. asal ada kek mesti beaday dia,katanyer. kalau tiap bulan ada kek tiap bulanlah besday dia jawabnyer. 

keseronokkan aku bila melihat anak² seronok mendapat apa yang dia ingini. puaka hati aku dapat penuhi impian ayuni.

Tiada ulasan: