21 Okt 2010

AIDILFITRI 2010 DI SPITAL PUTRAJAYA - PART 2

Masuk hari ke-2 danish kat spital...(8.9.10 - Rabu)
Batuk Danish masih kuat lagi,
Masih pakai oksigen,
Masih sedut gas 2 jam sekali,
Kulit pun masih sama...
Apalah nasib anakku Danish....
Allah telah mengujimu pada usia semuda ini.
Juga Allah sedang menguji aku sebagai ibunya..

Seharian aku hanya dipenuhi dengan danish. Doktor datang dan cek paru-paru Danish. Masih bunyi. Doktor sarankan Danish dipakaikan tiub untuk masukan susu dan ubat. Tujuannya untuk rehatkan paru-paru dia.Saat aku dengar doktor cakap camtu, bergenang air mata seorang ibu. Bayangan aku cam teruk sangat dah anak aku ni. Doktor mungkin perasan ngan perubahan aku, lalu mungkin cuba untuk menyedapkan dan meredakan perasaan yang sedang bermain di fikiran aku. "Maknya..., tiada apa yang perlu dirisaukan. Tiub tu bukannya besar sangat, dan ini untuk kebaikan anak awak. Kita buat ni agar paru-patu anak dapat rehat. Kalau tak pakai, nanti masa menyusu kalau dia tersedak, susu akan masuk ke paru-paru." Aku sekadar menganggukkan kepala tanda rela walaupun dalam paksa demi kebaikan Danish. Saat suamiku datang, aku tak dapat menahan kesedihan yang aku tanggung. Berderai air mata aku saat aku khabarkan keadaan Danish. Aku perlukan kekuatan dari suamiku...

Seperti biasa, setiap 2 jam datanglah nurse untuk sedut gas. Walaupun Danish sedang tido, ku kejutkan juga. Maafkan ibu sayang kerana menganggu tidurmu..Nurse datang nak ambil Danish untuk masukkan tiub melalui hidung dan terus ke perut. Aku dah bayangkan camnelah Danish menangis nanti... Ya Allah...lindungilah anak aku


Lusa nak raye dah ni. Sempat ke nak balik Lipis?Setiap kali doktor datang aku pasti bertanya bila boleh kuar spital.. Doktor tu boleh buat lawak kat aku plak. Katanya "Takpelah, kita raye kat sini sama-sama. Nanti kita bawa lemang yer" Sabar jelah aku...Maknanya memang Danish tak boleh kuar lagilah tu kot.


Danish mulai menyusu dan makan ubat melalui tiub setiap 2 jam. Sebenarnya pakai tiub lagi mudah. Bagi susu masa tido pun boleh. Cuma kalau masa dia menangis tu yang payah sikit. Susu lambat masuk.



Tiada ulasan: